7 knap så fede Marvel-forsider

by | Jan 1, 2021 | Artikler | 0 comments

I forrige blog-indlæg havde jeg rodet min Marvelsamling igennem og fundet 7 fede forsider fra de danske udgivelser, som en modvægt vil jeg her fremhæve lige så mange knap så fede. Nogle af dem er endda decideret grimme!

Det er selvfølgelig smag og behag i sidste ende, og meget individuelt, derfor forsøger jeg også at beskrive hvad det lige er der trækker i negativ retning ved de udvalgte. Der er mange flere knap så heldige forsider derude, men der skal også være lidt til en anden god gang. For at begrænse udvalget lidt, så har jeg valgt at fokusere Marvel-udgivelser fra Interpresse, da det stadig er kernen i min samling.

Edderkoppen nr. 7/85

Yiiich, hvilken rædsel og en forside der virker så frastødende på mig, at det nærmest smitter af på mit indtryk af selve historien, som vel ellers er “ok” for sin tid. Men den forside, bwar! Sekunda-figurer, tjek, noget bedaget design og tegnestil, tjek tjek, og en underlig komposition, hvor det hele bare virker lidt klasket sammen, tjek tjek tjek. Som prikkerne over i’et har vi så et stempel fra en brugt bladsforhandler og en pris skrevet med sprittusch, men den kan vi nok ikke tørre af i tegneseriebagmændene.

Det er endda en Romita Jr. kreation, fra The Amazing Spider-Man # 235 (1982, men den her synes jeg godt nok ligner noget venstrehåndsarbejde. Baggrunden, som er en stor udgave af af Edderkoppens ansigt som en art symbol er egentlig hæderlig, men det brydes af Blitz der kommer drønende i hans u-smarte grønnedragt med en funklende slipstrøm og Tarantellen, en slags menneskelig monster-edderkop længere i forgrunden. Det virker som om de er klippet ud og smækket på en baggrunde, færdig slut. 

Edderkoppen nr. 35

Efter et lille tidshop lander vi på Edderkoppen nr. 35, der på et idéplan måske ikke er den grimmeste forside af de her nævnte, men det er en jeg bare ikke rigtig bryder mig om. Ron Frenz og Josef Rubinstein er krediteret som kunstnerne bag denne forside, oprindeligt brugt på det amerikanske The Amazing Spider-man # 259 (1984).

Forsiden viser Edderkoppen der tager dragt og udstyr på og til sidst står klar til at gå i aktion, layoutet får det til at ligne en række paneler på en tegneserie side. Idéen er måske OK, men der er et eller andet ved det, der ikke signalerer forside, for mig, som om jeg har bladret op på en tilfældig side. Det hele brydes så af noget der ligner en pop-up reklame hvor to bokse med henholdsvis Mary Jane og Den Gule Djævel bryder billedet og er klasket på som en art “breaking news”.

Jeg ved sgu ikke, det hele virker lidt kluntet og uelegant i mine øjne.

Edderkoppen nr. 58

Jeg kalder motivet “Lille Øgle i Snestorm”. Puha, det er altså noget af en stinker, det her. Gad vide om Edderkoppen møder en lille, lysegrøn øgle i mens han har reddet et barn fra en snestorm? Super fedt, det håber jeg! Tænkte ingen nogensinde, da de så denne kiksede forside. Hvad ER det??!! Uden øglen havde det måske været hæderligt, den er godt nok noget af en øje-bæ, men alligvel… Farverne, opstilling, kompositionen, der er sgu’ ikke meget der gør noget godt for mig her. “VIND EN RADIO”! At bladet så også er lidt af en stinker, gør ikke det samlede indtryk bedre.

Den skyldige for dette kunstværk er Charles Vess, forsiden stammer fra det amerikanske The Amazing Spider-Man # 277 (1986), en historie der også bringes i bladet sammen med  Web of Spider-Man Annual # 2 : Wake Me Up I Gotta Be Dreaming (1986).

Edderkoppen nr. 129

Så er vi for alvor nået godt ind i 90erne, nærmere bestemt 1995 for den danske udgave, der er taget fra Peter Parker, The Spectacular Spider-Man # 204 (1993), tegnet af Sal Buscema. En tegner jeg ved var/er meget populær i perioder, men jeg forbinder ham, desværre, mest en en tid hvor jeg var ved at køre lidt død i Marvel-udgivelserne, og en af årsagerne var Buscemas firkantede tegnestil.

Et eksempel er det her… OK, skurken hedder Gravsten/Tombstone, så man kan måske tilgive at gode, gamle Sal har givet ham et Frankensteins Monster firkantet hoved. Men der er et eller andet galt med størrelsesforholdet mellem Gravsten og Edderkoppen, måske er Gravsten bare så stor i forhold til Edderkoppen, men i det her perspektiv ser det ud som om at han er hoppet for langt? Som om Gravsten er mere i forgrunden end Edderkoppen, selvom det skal forestille at han springer på ham?! Og hvor hopper han fra? Falder han bare ned fra himlen?!

Jeg kan næsten blive lidt små-svimmel af at kigge på den forsiden, hvor fysikkens love synes helt eller delvist ophævede?!

Projekt X nr. 60

Nok Edderkoppen, han var ikke den eneste der havde nogle grimme forsider i 90erne, man kunne have fremhævet flere. Men endnu flere Projekt X fra 90erne presser sig på, men jeg har valgt at koge det ned til en enkelt. Man kunne ellers have fremhævet mange fra den periode, men de fleste er bare mere eller mindre middelmådige clusterfucks med masseslagsmål og FED ACTION mellem nogle helte og skurke med store lår og små fødder.

Den her stikker dog lidt ekstra ud ved bare at være tudegrim og efterlade en med en “hvad fanden er det her?!” følelse. Andy Kubert og Matthew Ryan er de krediterede tegnere, og jeg vil give dem at figurerne måske er fine nok. Men opstillingen på dette X-Men # 37 (1994) er lidt af et mareridt at kigge på?! De to figurer har ingen kontakt eller optræder i samme scene, den ene poserer som om hun er klistret ovenpå forsiden, mens den anden er ved at… jeg ved ikke… flyve/styrte/komme ud over det hele?! Og så er der farverne, iiiiich!

Farvelægningen er forstyrrende og grim nok på originalen, men på den danske er figurerne blevet lyseblå i hovedet, en har skiftet hårfarve og dragten på Englen ligner noget der er sat tilfældigt sammen? Er det meningen, at det skal se sådan ud?? Og så er der rammen rundt om, der er en gul streg i kanten og kedelig hvid i toppen – det ser SÅ skidt ud!

Puha.

Marvelheltene nr. 10

Vi slutter af med dobbelt op på Marvelheltene, en serie der udkom nogle år i slut-80erne, hvor der hovedsageligt blev bragt historier med De Fantastiske 4 og Alliancen. Nummer 10. fra 1987 bruger materiale om begge grupper fra 1984 og forsiden fra Fantastic Four # 265 (1984) tegnet af John Byrne. Selve tegningen er der sådan set ikke noget i vejen med, det er Byrne æra Fanstastiske 4 med den obligatoriske lidt spartanske baggrunde bestående af anonyme maskiner, skærme og “metal”, “laboratorium”. Reed, Sue og Johnny har fronten vendt mod os og tager imod gruppens nyeste medlem, hvis bagside af hovedet lige er synligt i rammen – det er tydeligvis Hunhulken.

Gruppen kommenterer i talebobler, hvilket er første minus i min bog, jeg er ikke så vild med tale på forsiderne. Reed dumper noget eksposition, “Her ser hun så… vores nyeste medlem”, Sue smider en plottråd ud “men hvor er Tingen?” og Johnny viser, at det her er fra en anden tid og udbryder “Hun ser da bedre ud end Ben”, høhø! Spændende tegneserier eller en scene fra en gammeldags sitcom?? Det hele kommer til at virke både en anelse bedaget, det kan tilgives, der er jo gået over 35 år siden forsiden blev lavet men det virker også bare lidt kluntet og… lamt.

Marvelheltene nr. 12

Nummer 12 er virkelig en rædsel, som har hjemsøgt mig lige siden bladet udkom i 1988 og dækker stadig John Byrnes De Fantastiske 4 fra 1984, denne gang er det forsiden fra #270. Den er grim. Kort og godt.

I centrum er “ugens skurk” Terminus, en slags low budget Galaktus, seriøst, han vil nærmest det samme og har også en form for lakaj. Det er virkelig discount. Nuvel, i det mindste matcher forsiden skurkens kvalitet med den her forside, der også hiver Reed Richards, Hunhulken og Wyatt Wingfoot med i faldet i en eller anden half-asses “action pose!”. Jeg hader designet af Terminus, der ligner en slags overdimensioneret rumsamurai med et ansigt som en en ond orm. Men det værste er næsten farverne, der er domineret af nogle frastødende lilla/bordeaux nuancer?!

DET ER SÅ GRIMT!

Bobler:

Edderkoppen nr. 32

Legendarisk hæslig forside! Men den får kun en bobler-placering her, da jeg faktisk ikke selv ejer hæftet og har undladt at købe det indtil videre. Jeg kan indtil videre leve med ikke at have en komplet samling af Marvelklubbens udgivelser. Så grim synes jeg den forside er.